Azon dolgozunk, hogy a gyerekeknél az iskolához szükséges készségek biztos alapokon nyugodjanak, hogy ne legyen túl nagy lépés az óvoda és az iskola közötti váltás.
Foglalkozunk, a feladattudat megerősítésével, a kitartó figyelem felépítésével. Játékos átmenetet mutatunk a tanulás felé, mozgásba és játékba ágyazott képességfejlesztéssel. Fontos szerepet kap a társakhoz való alkalmazkodás, együttműködés, türelem, valamint a diszlexia, diszkalkulia prevenció is.
Iskolakezdés – iskolaérettség
A január és a február slágere az iskolaérettség. Ilyenkor kapjuk a legtöbb hívást ebben a témában, ilyenkor találkozunk a legtöbb iskolakezdést érintő kérdéssel, aggodalommal. Már csak fél év maradt és kezdődik az iskola. Előkerülnek a szülők saját iskolai szorongásai – ha voltak ilyenek, feljönnek azok a gondolatok, hogy vajon milyen lesz, menni fog-e Neki, bírja-e majd, megtanulja-e elég gyorsan a betűket, a számokat, lesznek-e barátai, stb…
Kérdések, amiken most, a finisben érdemes elgondolkozni:
Reggeli elindulás – Vajon kész vagyunk arra – úgy értem, hogy az egész család – hogy a gyerekünk iskolát kezdjen? Teljes lelki nyugalommal készülődünk reggel és mindenki tudja (és teszi is) a dolgát, vagy azon morfondírozunk rezignáltan a reggeli kávé fölött fél9-kor (még pizsamában), hogy ha ma teljes képtelenség akár csak 9-fél10-re beérni az oviba, akkor vajon fél év múlva milyen csoda (vagy reggeli idegbaj) hatására tudunk majd beérni 7:30-ig????
Mert szeptembertől minden megváltozik – akkor is, ha erre felkészültünk, és akkor is, ha nem. De ha már így van, akkor érdemes inkább felkészülten várni ezt az új és izgalmas kihívást: Iskolát kezd a gyerek!
Napirend – Mert mi kell a reggeli nyugodt elinduláshoz a csodán kívül…? Például kell egy nyugodt este. Ahhoz meg napirend. Ahhoz meg struktúra
Házi feladat – Érdemes azon is elgondolkozni, hogy miképp fogunk hozzáállni a házi feladat kérdésének… Mert ha nem döntünk erről előre, akkor minden nap veszekedhetünk ezen a gyerekkel és egymással is.
Azok a szülők leszünk, akik a házi feladatot első perctől kezdve “a gyerek feladata és felelőssége” kategóriába sorolják? Vagy azok, akik Vekerdi Tanárurat követve kicsit “besegítenek” a háziba?
Játékidő – Beszélgetésre, átgondolásra érdemes kérdés iskolát kezdő gyerek szüleiként, hogy mit gondoltok a tanulás kontra játékidő kérdésről… Hogyan fogtok mindent (is) belepréselni a délutánba, amikor eddig tanulás és házi feladat nélkül is alig maradt idő normálisan együtt lenni. Nem beszélve arról, hogy ugye “játszani is engedd…”
Tanulási nehézség -Érdemes gondolkozni azon, hogy mit kell tenni, ha most, februárban azt látjátok, vagy jelzi az óvoda, hogy ugyen elkezdi a gyereketek szeptemberben az iskolát, de azért még kellene neki fejlesztés. Tudjátok kihez fordulhattok? Tudjátok mik azok a tanuláshoz szükséges részképességek?
Együtt tanulás – Fontos téma: tanuljunk-e a gyerekkel otthon? Elrontja-e a szülő-gyerek kapcsolatot, vagy segít, hogy ebben is érezze a támogatást az iskolát kezdő gyerek? Ki fog vele tanulni? Mit csináltok, ha nem érti, nem figyel, urambocsá’ nem érdekli…?
Tudom, ezt elolvasva talán még több kérdést halmozódik fel, de az a tapasztalatom, hogy sokszor az is segít, ha tudom mit kell átgondolnom. Mert nincs egy igaz recept, de ha gondolkoztok/gondolkozunk erről, akkor mindenki megtalálhatja a saját válaszait.
Tóth Zsuzsa- Szakmai vezető, családterapeuta