Alapozó terápia
Az alapozó terápia és fejlesztés egy komplex mozgásfejlesztés, mely idegrendszer érését segíti elő úgy, hogy az elemi mozgásokat beindítva megy végig az idegrendszeri fejlődés fázisain.
A mozgás során az agy segítséget kap, hogy a rosszul beépült mozgás mintákat a terápia során magas fokú mozgásügyességhez juttassa el.
Ezzel a mozgásfejlesztési gyakorlatsorral hatunk az emberi agyban a beszéd működéséért (olvasás, írás) felelős területekre is. A terápia során a mozgásalapot kiegészítjük fejlesztőpedagógiai módszerekkel (idő, tér, emlékezet, hallás- és beszédészlelés-fejlesztés stb.) ezzel tesszük teljessé.
Ez a terápia hatásos
- 5 és 16 éves kor között
- Megkésett vagy/és hibás, akadályozott beszédfejlődésnél (diszfáziák)
- Kiejtési hibával, pöszeséggel küzdő gyermekeknél.
- Diszlexiánál, alaki diszgráfiánál= olvasás és/vagy írásgyengeségnél.
- Organikus ADHD esetében
- Fejlődésben, érésben elmaradt óvodásoknál.
- Minden olyan gyermeknél, akinek ügyetlen a mozgása
Mikor megszületik egy csecsemő a fejlődése során megvannak a mozgásfejlődés szakaszai. A nagymozgások megadott sorrendben követik egymást. Ha a mozgásfejlődésben valami gond akad, valamelyik mozgás kimarad vagy felcserélődik az már intő jel lehet a szülő számára. Egyik mozgásnak a másikra kell épülnie és ahogy fejlődik az idegrendszer, úgy követik egymást a magasabb szintű, bonyolultabb mozgások.
A nagymozgásoknak jelentős szerepe van az agyféltekék- közötti kapcsolat kialakításában. Ha a mozgás nincs rendben a gyerekeknél gyakori, hogy tanulási problémák jelentkeznek az iskolában.
Tulajdonképpen már az óvodában fel lehet fedezni, ha valami probléma van a fejlődésben. Ha nem szeret rajzolni, ha folyton elesik (a saját lábában is), ha nem elég önálló, ha nehezen tanul meg biciklizni, ha túlságosan fél a játszótéren kipróbálni az új játékokat, ha nehezen megy a cipőfűző bekötés tanulása – ilyenkor gyanús, hogy valamilyen mozgásfejlesztésre szükség lehet.
Homloklebeny terápia
Ez is komplex mozgásfejlesztő foglalkozás, az alapozó terápiára épül. A fejlesztések során mozgásos feladatokkal stimuláljuk az agy frontális lebenyét. Ennek hatására már tanulás közben, és az élet más területein is aktiválódnak a begyakorolt készségek.
Ezek a komplex gyakorlatok pozitív hatással vannak a gondolkodási folyamatokra, az idegrendszeri hálózat megerősítésére – és így minden iskolai és életbeli helyzetre, ami strukturált, figyelmes működést igényel.
A homloklebeny felelős többek között a gondolkodás, a tervezés, a probléma megoldás, a beszéd, az érzelem és a személyiség bizonyos aspektusaiért – ugye érezhető, hogy mennyire fontos jól működnie?
Kinek javasolt a homloklebeny terápia?
- 6-100 éves korig mindenkinek
- ADHD-val élők számára
- figyelemproblémával küzdő gyerekek számára
- felnőtteknek, akiknek bizonyítottan alul működik a homloklebenyük
- akiknek gondot okoz a feladatok megtervezése, megszervezése
- kamaszoknak, akiknél a hormonváltozások következtében a homloklebeny lelassul
Mindkét fejlesztés – alapozó és homloklebeny – csoportos formában zajlik, mert a gyerekek szeretnek együtt dolgozni, figyelik és segítik egymást, így együttműködést is tanulnak és szociális képességeik is fejlődnek.
A csoportba kerülést minden alkalommal megelőzi egy vizsgálat, ahol felmérjük a gyerekek idegrendszerének érettségét és azt, hogy melyik csoportösszetétel a legjobb a számára. Innentől már mindent az idegrendszerre bízunk 🙂
Hutai Andrea
gyógypedagógus, alapozó mozgásterapeuta