A január és a február slágere az iskolaérettség. Ilyenkor kapjuk a legtöbb hívást ebben a témában, ilyenkor találkozunk a legtöbb iskolakezdést érintő kérdéssel, aggodalommal. Már csak fél év maradt és kezdődik az iskola. Előkerülnek a szülők saját iskolai szorongásai – ha voltak ilyenek, feljönnek azok a gondolatok, hogy vajon milyen lesz, menni fog-e Neki, bírja-e majd, megtanulja-e elég gyorsan a betűket, a számokat, lesznek-e barátai, stb… Mert szeptembertől minden megváltozik – akkor is, ha erre felkészültünk, és akkor is, ha nem. De ha már így van, akkor érdemes inkább felkészülten várni ezt az új és izgalmas kihívást: Iskolát kezd a gyerek! Erről és még sok hasznos kérdésről fogunk beszélgetni hamarosan egy online előadás keretein belül.
Kérdések, amiken most, a finisben érdemes elgondolkozni:
Reggeli elindulás – Vajon kész vagyunk arra – úgy értem, hogy az egész család – hogy a gyerekünk iskolát kezdjen? Teljes lelki nyugalommal készülődünk reggel és mindenki tudja (és teszi is) a dolgát, vagy azon morfondírozunk rezignáltan a reggeli kávé fölött fél 9-kor (még pizsamában), hogy ha ma teljes képtelenség akár csak 9-fél 10-re beérni az oviba, akkor vajon fél év múlva milyen csoda (vagy reggeli idegbaj) hatására tudunk majd beérni 7:30-ig?
Napirend – Mi kell a reggeli nyugodt elinduláshoz a csodán kívül…? Például egy nyugodt este. Ahhoz meg napirend. Ahhoz meg struktúra – na jó, ne legyünk telhetetlenek. Elég lesz egy jó napirend, amit már elkezdhetsz most összerakni, hogy márciustól elkezd bevezetni, áprilisban módosítod, mert elsőre úgysem jön be, májusban már flottul megy, júniusban összeomlik, júliusban megpróbálod erővel visszavezetni – majdnem reménytelen – augusztusban már hajt a pánik, ÉS szeptemberre beáll – megígérem!
Házi feladat – Érdemes azon is elgondolkozni, hogy miképp fogunk hozzáállni a házi feladat kérdésének… Mert ha nem döntünk erről előre, akkor minden nap veszekedhetünk ezen a gyerekkel és egymással is. Azok a szülők leszünk, akik a házi feladatot első perctől kezdve “a gyerek feladata és felelőssége” kategóriába sorolják? Vagy azok, akik Vekerdi Tanárurat követve kicsit “besegítenek” a háziba? Vagy esetleg az a kép jelenik meg előttetek, amikor már a kezetek a kilincsen van és gyerek ijedten közli hogy mára 4 kifújt tojással kell érkezni technika órára. Nincs mit tenni, mint jó szülő öltönyt / kosztümöt nem kímélve átdobjátok a vállatok felett a nyakkendőt és a mosogató felett hajlongva fújjátok ki azokat tojásokat. Ezzel jelentősen lefaragva az indulásra és érkezésre szánt időt.
Mindegyik lehet jó megoldás, csak legyen valami gondolatotok erről.
Játékidő – Beszélgetésre, átgondolásra érdemes kérdés iskolát kezdő gyerek szüleiként, hogy mit gondoltok a tanulás kontra játékidő kérdésről… Hogyan fogtok mindent (is) belepréselni a délutánba, amikor eddig tanulás és házi feladat nélkül is alig maradt idő normálisan együtt lenni. Nem beszélve arról, hogy ugye “játszani is engedni kell”.
Tanulási nehézség – Miből fogom látni, hogy gond van? Mit kell majd tennem? Kihez is mikor kell segítségért fordulnom? Érdemes gondolkozni azon, hogy mit kell tenni, ha most, februárban azt látjátok, vagy jelzi az óvoda, hogy ugyan elkezdi a gyereketek szeptemberben az iskolát, de azért még kellene neki fejlesztés. Tudjátok kihez fordulhattok?Tisztában vagytok a tanuláshoz szükséges részképességekkel?
Együtt tanulás – Fontos téma: tanuljunk-e a gyerekkel otthon? Elrontja-e a szülő-gyerek kapcsolatot, vagy segít, hogy ebben is érezze a támogatást az iskolát kezdő gyerek? Ki fog vele tanulni? Mit csináltok, ha nem érti, nem figyel, urambocsá’ nem érdekli…?
Tudom, ezt elolvasva talán még több kérdés halmozódik fel, de az a tapasztalatom, hogy sokszor az is segít, ha tudom mit kell átgondolnom. Nincs egy igaz recept, viszont ha gondolkoztok/gondolkozunk erről, akkor mindenki megtalálhatja a saját válaszait. Hallgassátok meg hogy nekem milyen válaszaim vannak fenti kérdésekre, és keressük meg közösen a Ti válaszaitokat.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]