Mire jó a szenzoros terápia és a rengeteg színes fejlesztő eszköz? Miért van a Bariban 17 hinta?
Kérdések, amiket sokszor hallunk a hozzánk érkező családoktól. Ahhoz, hogy ezt megértsük, fontos, hogy először tisztázzunk pár fogalmat.
A szenzoros terápiák mozgás alapú komplex fejlesztések, mely során előtérbe kerülnek az idegrendszer számára fejlesztő hatású játékok és a különböző szenzoros csatornák (hallás, tapintás, szaglás, stb.) ingerlése, valamint az ezeken keresztül érkező ingerek feldolgozásának gyakorlása.
A másik gyakori fogalom a szenzoros terápiák során a vesztibuláris inger. A vesztibuláris rendszer szerepe, hogy a központi idegrendszert tájékoztassa a fej és a test térbeli helyzetéről. Ez által lehetséges a gravitáció ellensúlyozása mozgáskor, a testhelyzet beállítása és megtartása. Így tanulunk meg egyensúlyozni. A vesztibuláris ingerek szolgálják ennek a gyakorlási lehetőségét. Ilyen eszközök a hinták, körhinták, libikóka, Hupple, Bilibo, stb.
És hogy miért a mozgásra épít az egész? A mozgás a gyermekek fejlődésének alapja. Ez alapján gyűjtenek tapasztalatot önmagukról és a környezetükről. E miatt a fejlesztéshez is a legkézenfekvőbb eszközünk, ha a mozgáson keresztül közelítjük meg, így lesz ez a leghatékonyabb.
A mozgáshoz pedig a szenzoros terápia egy mesterséges tér, melyet a sokféle eszközökkel színesítünk a gyermekek számára, hogy így pótoljuk a természetben megtalálható dolgokat, valamint változatos tapasztalást biztosítsunk velük. Taktilis korongokkal helyettesítjük a kavicsokat, tobozokat, fűcsomókat; bordásfalat szerelünk be a mászókák és a fák pótlására; egyensúlyozó kígyókat használunk kerítéspatkaként, vagy emelkedőket a dombok helyettesítésére. Ezeket természetesen a zárt térben használjuk terápiás célra, vagy esetenként ajánlunk közülük egyet-egyet otthoni használatra, de e mellett minden esetben kihangsúlyozzuk annak a fontosságát, hogy a gyerekek rendszeresen járjanak kirándulni és napi szinten játszótérre is. Sőt azt is javasoljuk, hogy legyen a szülők tarsolyában a környéken 4-5 játszótér, amit váltogatni tudnak, ha pedig van idejük, érdemes néha másik játszótérig is elmenni. Ez fontos amiatt, mert a gyerekek könnyen rátanulnak dolgokra. Így lehet az, hogy a játszótéren lévő mászókán könnyedén felmászik, de ha találkozik egy másik játszótéren lévő mászókával, arra már nem tud.
A fejlődéshez tapasztalatra van szükség, ahhoz pedig változatos ingerek kellenek. Emiatt van nálunk is sok eszköz és sok hinta. A hinták különböznek anyagukban, formájukban és felfüggesztésükben. És ezzel teremtik meg azt a lehetőséget, hogy a gyermeknek más-más ingert nyújtanak, így neki mindegyikben máshogy kell beállítania a testhelyzetét, megtartania és hajtani magát. Nem tanul rá csak egy fajtára, szokik hozzá az idegrendszere egy típusú ingerhez, hanem óráról órára lehetősége van másikat kipróbálni. A csepphintában bekuckózhat. elfekhet és ismerkedik a zártabb térrel, valamint nem csak előre-hátra mozoghat, hanem oldal irányba is, vagy akár pöröghet is vele. A fészekhintát egyszerre akár többen is használhatják, így egyben szociális közeg is a játék, de akár fel is állhat benne. A laphintában pedig már teljesen egyedül kell magát megtartani a gyermeknek. Így fejleszti minden hinta másképp a gyermek mozgáskoordinációját, egyensúlyát, tónusbeállítását. Ezzel tanul és fejlődik a gyermek, mindezt úgy, hogy számára ez egy játékos élmény.
Szoljár Fanni