Elfáradtunk… hogyan tovább?

Több mint négy hét telt el a korona karantén kezdete óta. Bár az első hetek voltak a legnehezebbek, de ahogy telik az idő, mintha újra sűrűsödni látszanának az otthoni konfliktusok.  Szűcs Enikő, a Bárányfelhő Gyermekközpont pszichológusának gondolatai a karantén első hónapja után.

Egyre többször keresnek meg bennünket, gyermekpszichológusokat azzal a családok, hogy a gyerekeknek hiányoznak a játszótársaik, iskolatársaik, vágynak a nagyszülőkhöz, kezd unalmassá válni a sok online tartalom, tevékenység.  Romlik a gyerekek alvása, egyre gyakrabban unatkoznak, az idejüket nehezen tudják a tanulásra beosztani, a nap nagy részében képernyő előtt ülnek vagy újra „babásat” játszanak, korukhoz képest kisebb gyerekként viselkednek. A szülőket az anyagi bizonytalanság és a bezártság lelki terhe mellett, az énidő teljes hiánya gyötri. Az otthoni állandó összezártság, a tanulás teljesítésének elvárása pedig sok konfliktust okoz a szülő-gyerek kapcsolatban. 

Fontos tudni, hogy a bezártság sokféle reakciót kiválthat az emberekből. Ha figyelünk arra, hogy türelemmel és kellő odafigyeléssel legyünk családtagjaink iránt, hogy ne a hibákat keressük a másikban, akkor kiegyensúlyozottabbak tudunk maradni. Ha szülőként aggódunk gyermekünk pszichés stabilitásáért, és azt érezzük, hogy ebben mi nem tudunk hatékony támogatást adni, mert mi magunk is nehezen viseljük a karantén által okozott családi feszültségeket, érdemes akár gyermekpszichológus segítségét kérni. A pszichológus által nyújtott támogatással szülőként plusz törődést kaphatunk és adhatunk a gyermekeinknek. A pszichológiai ellátás lehetősége növeli a gyerek biztonságérzetét, segíti a stresszhelyzetre adott szélsőséges reakciók normalizálódását is, a stabilizációt.  

A gyermekpszichológus – online formában is – hatékonyan tud segíteni a gyerekeknek:

  • a tanuláshoz szükséges figyelem és viselkedés szabályozásában,
  • a képernyő előtt töltött idő struktúrálásában, szabályozásában,
  • a hasznos és kreatív szabadidő eltöltésének támogatásában,
  • a pozitív szülő-gyerek kapcsolat építésében,
  • a szociális kapcsolatok fenntartásában a karantén elveivel,
  • a félelmek okozta nehézségek, és érzések azonosításában, kezelésében.

Hogyan lehet pszichés támogatást nyújtani a gyermekeknek az online térben?

A gyermekek legfontosabb önkifejező eszköze a játék, ezen keresztül tudja elmondani örömeit, bánatait, tudja enyhíteni félelmeit, szorongásait. Egy másik ilyen varázslatos eszköz a mese. A mesék révén kezelni tudja a nehézségeket. Ehhez szükség van egy mesélőre, akivel a közös mese alkotásban fény derülhet a problémák lényegére, és közösen könnyebben megy a meseszövésben a megoldások keresése is. A közös online játékban (mely lehet: kérdezz felelek, érzelem barkóba, manók bűvös világa, érzelemkerék, biztonságos hely elképzelése, mese szövés, mesélés, beszélgetés, jövő tervezés játéka), lehet haragudni, örülni, belefeledkezni úgy, hogy közben nem kell megfelelni, teljesíteni. Önfeledten lehet belemerülni a varázslatokba, a mesébe.

Bár a pszichológusok önmaguk is a karantén terheit élik, és munkájukat kénytelenek online formában végezni, az elmúlt több, mint négy hét alatt nagyon sok eszközt át tudtak az online pszichológiai ellátás formájára állítani, hatékonyan használhatóvá tudták azokat tenni, akár már 5-6 éves kortól kezdve is. Szülőkonzultációk, egyéni és családterápiás szemléletű pszichológiai konzultációk alkalmával mi is alkalmazzuk ezeket az eszközöket. 

Mi mellettetek vagyunk, forduljatok kollégáinkhoz bizalommal!